Nowe wytyczne po interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 8 kwietnia 2022 roku i zmianach przepisów

Sprzedaż mieszkania przed upływem pięciu lat od jego nabycia wiąże się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego, chyba że spełni się określone warunki uprawniające do skorzystania z ulgi mieszkaniowej. Ulga ta pozwala na uniknięcie podatku, jeżeli środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczymy na cele mieszkaniowe. Kluczowym dokumentem, który uszczegóławia te zasady, jest interpretacja ogólna Ministra Finansów z 8 kwietnia 2022 roku. Co więcej, od stycznia 2022 roku przepisy w tym zakresie zostały znowelizowane, co znacząco wpłynęło na możliwość korzystania z ulgi mieszkaniowej. Oto, co warto wiedzieć, rozliczając sprzedaż mieszkania w PIT-39.

Ulga mieszkaniowa – dla kogo i na jakich zasadach?

Ulga mieszkaniowa przysługuje podatnikowi, który przeznaczy środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości na zakup kolejnej w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych, budowę, modernizację domu, lub spłatę kredytu mieszkaniowego. Możliwość ta obejmuje różne formy wydatków mieszkaniowych, w tym zakup lokalu, rozbudowę nieruchomości lub spłatę odsetek od kredytów na zakup nieruchomości.

Od 2022 roku przepisy doprecyzowano, wskazując, że ulga obejmuje także spłatę kredytu zaciągniętego na zakup sprzedawanej nieruchomości – co wcześniej było kwestionowane przez organy podatkowe.

Co obejmuje nowelizacja przepisów od stycznia 2022 roku?

Zmienione przepisy, które weszły w życie 1 stycznia 2022 roku, wprowadziły istotne udogodnienia:

  1. Spłata kredytu zaciągniętego na zbywaną nieruchomość

    – wcześniej organy podatkowe wskazywały, że nie można uznać spłaty kredytu zaciągniętego na zakup zbywanej nieruchomości za wydatek na cele mieszkaniowe. Argumentowano, że podatnik korzystałby w ten sposób podwójnie: odliczając koszt nabycia przy ustalaniu dochodu do opodatkowania, oraz uzyskując ulgę na spłatę tego kredytu. Nowelizacja wprowadziła przepis, zgodnie z którym spłata kredytu oraz odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup sprzedawanej nieruchomości może być uznana za wydatek mieszkaniowy (art. 21 ust. 30a ustawy o PIT).

  2. Obowiązek wydatkowania w terminie trzech lat

    – wciąż obowiązuje zasada, że środki ze sprzedaży muszą być wydane na cele mieszkaniowe w ciągu trzech lat od końca roku, w którym dokonano sprzedaży. Wydatki te muszą być także odpowiednio udokumentowane.

Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 8 kwietnia 2022 roku – jak z niej korzystać?

Interpretacja ogólna Ministra Finansów z kwietnia 2022 roku potwierdza zmiany w zakresie rozliczania ulgi i precyzuje szczegóły korzystania z niej. Ministerstwo wskazuje, że podatnicy mogą skorzystać z ulgi na cele mieszkaniowe, gdy środki ze sprzedaży nieruchomości zostaną przeznaczone na:

  1. Nabycie mieszkania, domu, działki budowlanej lub udziału w takiej nieruchomości,
  2. Spłatę kredytu wraz z odsetkami zaciągniętego na zakup sprzedawanej nieruchomości,
  3. Budowę, modernizację, rozbudowę, adaptację lokalu na cele mieszkaniowe.

Wyrok NSA – kiedy podatnik traci prawo do ulgi?

W wyroku NSA wskazano, że jeśli pieniądze ze sprzedaży nieruchomości są przeznaczone na spłatę kredytu zaciągniętego na jej zakup, a nie na nową nieruchomość, podatnik traci prawo do zwolnienia. Nowelizacja przepisów wykluczyła jednak tę interpretację – spłata kredytu, również zaciągniętego na zbywaną nieruchomość, od 2022 roku jest uznawana za wydatek na cele mieszkaniowe.

Jak poprawnie wypełnić PIT-39 i uniknąć błędów?

PIT-39 służy rozliczeniu dochodu ze sprzedaży nieruchomości. Należy w nim wykazać:

  • Przychód ze sprzedaży i koszty nabycia,
  • Wydatki przeznaczone na cele mieszkaniowe,
  • Informacje o wydatkach na spłatę kredytu, jeśli ulga obejmuje ten wydatek.

Podsumowanie

Nowe przepisy oraz interpretacja Ministra Finansów z 2022 roku ułatwiają korzystanie z ulgi mieszkaniowej, w tym uznanie spłaty kredytu na zbywaną nieruchomość za wydatek na cele mieszkaniowe. Dzięki temu więcej podatników będzie mogło uniknąć płacenia podatku dochodowego przy spełnieniu odpowiednich wymogów formalnych.

 

Witryna, wraz z całą swoją zawartością i elementami, udostępnia jedynie ogólne informacje. Nie świadczymy za jej pośrednictwem żadnych profesjonalnych usług doradczych (w tym doradztwa podatkowego). Przed podjęciem decyzji lub działań, które mogą wpływać na sytuację finansową lub działalność gospodarczą użytkownika, zaleca się skonsultowanie się z wykwalifikowanym doradcą.